Jste připraveni na cyklistickou sezónu? Poradíme, jak na ni nachystat kolo po zimě

Venkovní teploty začínají pomalu ale jistě stoupat, takže nastal čas, připravit své kolo na novou sezónu. Už se těšíte na první projížďku? Než své kolo definitivně probudíte ze zimního spánku, připravili jsme ve spolupráci s olomouckým cykloservisem a prodejnou MOOLBIKE 5 tipů, jak ho nachystat na novou sezónu. Je to snadné a s pokročilejšími úkony vám případně poradí a pomohou přímo v servisu.

1. Kolo očistěte nebo umyjte

Ať už jste svoje horské, silniční či jiné kolo měli kdekoliv, určitě se na něm usadil prach. Měli byste ho tedy utřít vlhkým hadrem nebo nejlépe čističem na kola. Pokud jste ho zazimovali čisté a v dobrém stavu, odzimování pro vás bude hračka. Spíše se vyhněte mytí kola vodou pod vysokým tlakem (wapkou).

TIP: Kolo po umytí dobře vysušte hadrem, aby voda nikam nezatekla. Můžete se zkusit i krátce projet (jestli to stav kola dovoluje), vánek schnutí prospěje.

2. Nahustěte duše a zkontrolujte pláště

Pohmatem vyzkoušejte stav plášťů. Mírně vyfouknuté duše jsou po zimní pauze běžné, ale úplně prázdné by být neměly. Odšroubujte čepičky z ventilků (galuskové nezapomeňte povolit) a nafoukejte duše pumpičkou nebo kompresorem. Nikde nic nesyčí? Nikde se neobjevily praskliny? Nejspíš je všechno v pořádku.

TIP: Řiďte se vždy údaji na plášti. Pro představu, horské kolo se hustí na cca 2,5 baru, trekové na 4–6 barů a silniční na 8,5–9 barů. Bezdušová kola to mají jinak.

3. Zkontrolujte brzdy

Zkuste, jaká je účinnost brzd. Máte na kole „véčka“, nebo „kotoučovky“? U véček zkontrolujte, že na sobě mají destičky (lidově špalky) dost hmoty, jinak si pořiďte nové. Vyměnit je u kotoučových brzd je náročnější, takže se spíš stavte v servisu. To samé platí v případě příliš měkkých brzdových pák, cinkání kotoučů apod.

TIP: Máte nářadí? Cinkání kotoučů někdy přestane po dotažení jejich šroubů, po dotažení rychloupínáků v osách kol nebo po pár kilometrech jízdy samo.

4. Namažte řetěz a vyzkoušejte přehazovačku

Důležité upozornění: Na kole namažte jen řetěz a odpruženou vidlici, jestli ji máte. Nic víc, nic míň! Přebytečné mazivo setřete hadrem. Prostříkání celého kola v duchu hesla „kdo maže, ten jede“ u moderních kol absolutně neplatí. Zároveň byste měli používat jen cyklistická maziva, která prodlouží životnost řetězu i přehazovačky.

TIP: Padá vám často řetěz? Můžete ho mít vytahaný, měnit by se měl na horském kole cca po 800 km. Problém může být i v přehazovačce, kterou vám seřídí servis.

5. Prohlédněte odrazky a další doplňky

Ještě poslední věc… Než po zimě vyjedete do provozu, měli byste zkontrolovat doplňky. Podle vyhlášky č. 341/2002 Sb. musíte mít vepředu bílou odrazku, vzadu červenou a zboku a na pedálech oranžovou. Je dovoleno nahradit je reflexními prvky na oblečení, ale nespoléhali bychom na to. Večer musíte mít i světla (nebo blikačky).

TIP: Vozte s sebou ještě pumpičku (třeba na rámu) a brašnu s náhradní duší, montpákami (na sundání pláště) a multiklíčem. Jednou nám poděkujete.

To je ze základní údržby všechno. Nová sezóna může začít!

Související články

Nejpopulárnější