Svatomartinské víno je pro mě puberťák v lahvi, ale pro český trh tradice funguje, říká vinařka

Johana Bílková vystudovala vinařství a nyní působí jako obchodní zástupce ve vinařství Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž. Jak se dívá na tradici svatomartinských vín? Jaký je vinný zákazník z Hané? A která vína se hodí právě ke svatomartinské hostině?

Kde se vzala tradice Svatomartinských či mladých vín?

Vůbec značka Svatomartinská vína je hodně mladá, nemá ani třicet let. Původně vznikla z myšlenky mladých vín, která tady je přes 200 let z dob Josefa II. Nemělo to ovšem formu prodejně-marketingovou, ale spíše šlo o zhodnocení úrody. Značka mladého Svatomartinského vína je nápad pana Kopečka z jižní Moravy, který si ji zaregistroval. Značku teď vlastní Vinařský fond a v dnešní době jde hlavně o marketing pro lidi a pro ten trh.

Čím to je, že se tato mladá tradice u nás tak chytla?

Podle mě jde o snahu navázat na tradici, která funguje ve Francii, a to jsou vína z oblasti Beaujolais. Jde o francouzskou původní variaci na mladé víno z jedné odrůdy. S tímto typem vína dobyli svět, ač ta vína svým způsobem nejsou kvalitou shodná s těmi, která dozrávají rok dva ve sklepích. Francouzi dokázali udělat díru do světa s těmito víny. Čeští vinaři pak navázali, akorát zůstali na lokální rovině. Dnes je z toho značka, která lidi táhne. Pro náš trh Svatomartinská vína určitě fungují.

Jak se na to díváte vy, jako vinařka?

Já tato vína nevyhledávám. Jde o víno hotové, ale myslím, že není zralé do lahve. Každý vinař vám ke svatomartinskému vínu řekne, že se musí vypít do Vánoc, nejpozději do Velikonoc. Potom už se ztrácí vše dobré, co ve víně je a kazí se. Tato vína nejsou stabilizovaná správným způsobem, nejsou správně vyzrátá. Jde o narychlo udělaná vína pro trh. Co mám kolegy z branže, shodujeme se, že svatomartinská vína neodkazují na práci vinaře. Pár týdnů zpátky byla ještě na vinici ve formě hroznů. Pro mě je to puberťák v lahvi, jsem spíš za komplexnější vína, kde s každým douškem objevuji novou chuť.

Pokud se mladá vína musí rychle vypít, je pro vinaře trochu risk, taková vína prodávat…

Produkce svatomartinských vín se hodně mění. Bývalo přes sto vinařství, která prodávala oficiální svatomartinská vína. Musí je schvalovat komise, není jednoduché je vyrobit a i za tu značku se platí, což moc lidí neví. Hodně vinařů už dělá svatomartinská vína v menších množstvích, protože vědí, že je nestihnou prodat.

Jak tuto situaci řeší Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, kde pracujete?

Máme omezený počet lahví, víme, kolik jich prodáme. Neděláme nadbytek, protože dostat tato vína mezi lidi, je často komplikovanější. Je to podobně jako s burčákem. Lidé jsou natěšení, první dva týdny je boom, a pak řeší prodejci, co s tím.

Jak se tedy liší vaše nabídka oproti loňsku?

Letos jsme oproti minulým letům dělali jen jednu odrůdu. Dřív jsme mívali bílé, růžové i červené. Vycházíme z našich zkušeností, kdy jsme nebyli schopní dostat vína úplně na trh. Letos máme odrůdu Irsai Oliver. Není to odrůda určená pro svatomartinské víno, ale je to raná odrůda. Máme asi tři sta lahví, o kterých víme, že je stihneme prodat a nebudeme mít ztráty.

Co se pak tedy děje s mladým vínem, které se neprodá?

Bohužel se musí likvidovat. Když se neprodá, zkazí se a je zdravotně závadné. Což je ztrátové pro každé vinařství, a to nikdo nechce.

Jaký je hanácký zákazník?

Na Hané okolo Kroměříže pořád podle mě převládá oblíbenost pálenky. Lidé nejsou úplně zvyklí pít víno, ale máme tam prestižní klienty, kteří ví, po čem dobrém jít. Obecně gramotnost v rámci zákazníků nakupujících víno, roste. Lidé už vědí, co chtějí hledat, nenechají se ošálit, dokáží pochopit, proč stojí lahev tři sta korun, umějí ocenit kvalitu a práci vinařů. Pro vinaře je to celoroční náročná práce.

Mění se nějak naše preference v průběhu let?

Určitě ano, byl tady trend sladších vín, v dnešní době už lidé volí sušší vína. Trendy se mění také sezónně. S příchodem zimy volí zákazníci červená vína, v létě bílá a růžová. Výkyvy ale nejsou markantní, většinová preference je do bílých vín, červená vína tvoří menší část prodejů.

Co byste tedy doporučila ke svatomartinské hostině?

U nás míváme kachnu, ale obecně k drůbeži se hodí bílá, svěží vína, což k tomu Martinovi sedí. Svatomartinská vína jsou krásně ovocná, nepatří mezi sladší vína, takže s chutí drůbežího masa i paštik se pěkně snoubí.

Související články

Nejčtenější

Lesní zvěř se skrývá pod mostem. Pomaloval jej ProroK

Umělecké dílo teď zdobí most obchvatu Zvole. Pod silnicí I/44 Vlachov-Rájec nyní vznikla animální malba. „Projekt ve spolupráci s ŘSD ČR vytvořil Michal Filák alias...

Spadl do staré šachty. Psa ze čtyřmetrové hloubky vytáhli až hasiči

Příběh malého psa, který spadl do starého dolu rozlouskli až hasiči. Pes se o víkendu zatoulal majitelům a ti jej našli až v pondělí...

Obchvat Bludova bude zprovozněn v pátek, uleví několika obcím

Nový silniční obchvat Bludova na Šumpersku bude zprovozněn v pátek, odkloní hustou automobilovou dopravu z několika obcí. Stavba obchvatu Bludova na hlavním tahu I/44...

Jízdou ohrožují i děti. Město použije peníze z pokut na jejich aktivity

Jedna z obcí na Šumpersku se rozhodla peníze z pokut využít pro místní děti. Peníze z dopravních přestupků, které vybere městská policie v Hanušovicích,...

Nejnovější

Minimlékárna sbírá ocenění. Sýr Seničan nebo jogurt Hanáček táhnou

Zemědělské družstvo Senice na Hané se může pochlubit hned několika výrobky, které hrdě nesou označení Regionální potravina Olomouckého kraje nebo Výrobek Olomouckého kraje. Velkou...

Máte svůj oblíbený přírodní skvost nebo destinaci v kraji? Olomoucký kraj shání tipy

Olomoucký kraj také letos v těchto dnech přijímá návrhy na nominace do ankety Ceny Olomouckého kraje za přínos v oblasti cestovního ruchu, a to v...

Jízdou ohrožují i děti. Město použije peníze z pokut na jejich aktivity

Jedna z obcí na Šumpersku se rozhodla peníze z pokut využít pro místní děti. Peníze z dopravních přestupků, které vybere městská policie v Hanušovicích,...

Odvaž se, přihlas se! Hledáme Radiotalent. Vítězové si rozdělí promo balíčky za 400 tisíc korun.

Právě v těchto dnech startuje 7. ročník prestižní celostátní soutěže Radiotalent aneb Objev roku Radia Haná. Muzikanti ve třech žánrových kategoriích mohou zaujmout porotu i...

Komerční obsah

Minimlékárna sbírá ocenění. Sýr Seničan nebo jogurt Hanáček táhnou

Zemědělské družstvo Senice na Hané se může pochlubit hned několika výrobky, které hrdě nesou označení Regionální potravina Olomouckého kraje nebo Výrobek Olomouckého kraje. Velkou...

Máte svůj oblíbený přírodní skvost nebo destinaci v kraji? Olomoucký kraj shání tipy

Olomoucký kraj také letos v těchto dnech přijímá návrhy na nominace do ankety Ceny Olomouckého kraje za přínos v oblasti cestovního ruchu, a to v...

Odvaž se, přihlas se! Hledáme Radiotalent. Vítězové si rozdělí promo balíčky za 400 tisíc korun.

Právě v těchto dnech startuje 7. ročník prestižní celostátní soutěže Radiotalent aneb Objev roku Radia Haná. Muzikanti ve třech žánrových kategoriích mohou zaujmout porotu i...

OMEGA Olomoucký ples nabízí výjimečný večer s hvězdnými hosty

A je to tady! Jedenáctý ročník největší plesové společenské události roku 2024 v Olomouckém kraji, OMEGA Olomoucký ples, se uskuteční 16. února od 19...